Fase 3: Beleidsaanpassing

12. Module aanpassen

De 15 etappeplaatsen in beleidsaanpassing

Er gaat veel aan vooraf voordat een beleidsaanpassing definitief is. Dankzij digitalisering is dit makkelijker, zie je nu direct wat je moet doen, wie je erbij hoort te betrekken en waar je in het proces bent. Je hebt meteen een integrale focus. Doordat alles op één plek staat, heb je meer overzicht en vergeet je minder snel iets.

Stap voor stap

Voor beleidsaanpassing werken we met modules. Je ziet meteen waar in het proces je bent en wat de status is. Hieronder zie je het proces stap voor stap.

  1. Bestuurlijke opdracht
  2. Startbijeenkomst
  3. Startnotitie - Let op! Vergeet advies PAL niet - Hier begint participatie al
  4. Notitie Reikwijdte en Detaillering (MER) inclusief consultatie
  5. Plan van aanpak PlanMER - Doe je dit intern of extern? - Heb je alternatieven gedefinieerd?
  6. Participatieplan - Doe je dit intern of met hulp van extern?
  7. Ontwerp herziening - Hierin staan: visie, programma, verordening en GEO-kaarten. Het bestaande omgevingsbeleid is uitgangspunt; de bestuursadviseur houdt wijzigingen bij en maakt ze zichtbaar.
  8. Besluitvorming Ontwerp - Let op! De externe juridische toets kan ook vóór stap 7.
  9. Integrale Commissie PS
  10. Ter-inzage-procedure - Duurt 6 weken - Het Herzien Ontwerp wordt definitief ontwerp. De Herziene Omgevingsverordening wordt een definitieve omgevingsverordening.
  11. GS-voorstel en Statenvoorstel Herziening
  12. Hoorzitting
  13. Integrale Commissie
  14. Besluitvorming door PS
  15. Publicatie in DSO

Meer cross-overs met teamoverleg

Ron van der Linden was procesbegeleider voor aanpassing van de module Energietransitie. “Een dergelijke procesrol is belangrijk. Iedereen is vanuit haar of zijn eigen terrein bezig, terwijl de provincie integraal beleid voorstaat. Door een team te organiseren op de herziening, krijg je meer cross-overs. We moeten aandacht houden voor de interactie met de buitenwereld: vroegtijdig participatie opzetten, advies vragen van de Provinciale Adviescommissie voor de Leefomgeving.”

Ron noteerde aandachtspunten na de eerste ervaringen:

Expertsessie

Plan meteen een fysieke expertsessie met collega’s van andere disciplines en beleidsterreinen. Zo krijg je meteen cross-overs. Laat collega’s meelezen, zodat je meteen feedback krijgt en dubbelingen voorkomt. Informeer collega’s vooraf goed, want dan kun je meteen de diepte in.

Ontwerp

Kies richting gemeenten en regio’s een heldere formulering van het provinciaal belang.

Tijdplanning

Bewaak een strakke planning, maar neem de tijd wanneer Gedeputeerde Staten nog geen beslissing heeft genomen. Door PlanMER en Ontwerp samen te pakken in de planning, stem je ze ook meer op elkaar af. De NRD (Nota Reikwijdte en Detaillering kun je al eerder in het proces vaststellen.

‘Meteen een startsessie’

Anne Kleinjan, beleidsmedewerker Biodiversiteit

“Het beleid online invoeren was eenvoudiger dan ik dacht. De knoppen zijn simpel en je ziet straks waar je beleid aan ander beleid linkt. Je ziet meteen welke collega’s je moet betrekken, waardoor je meer integraal beleid krijgt. Collega’s zullen ons ook makkelijker vinden. Het volledige traject van module aanpassen is veel groter en meer werk dan ik dacht. Een startsessie met Team Omgevingsbeleid had ons kunnen helpen. We ontdekten laat dat we eerder naar alle stappen hadden moeten kijken: we misten nog een herzieningsdocument in het juiste format en een leefomgevingstoets.”

Tips van Anne:

  1. Vraag aan het begin van het proces een introductiesessie aan. Je weet dan al wat nodig is.
  2. Een strakke planning helpt je tijdig door alle stappen te gaan.
  3. Stap zelf aan het begin van het traject op collega’s van andere disciplines af, zodat je hun inbreng direct hebt.

Introductiesessie

Wil je ook een introductiesessie aanvragen? Mail naar omgevingsbeleid@pzh.nl

Stel je vraag aan Hulpcentrum Omgevingsbeleid