Fase 2: Startnotitie
5. Informatie en communicatie
Kennismaken en kennis maken met bewoners
De tijd dat je pas met de buitenwereld ging praten wanneer de inkt van je plan droog was, ligt achter ons. Een artikel in een krant of een buurtblaadje, een folder, soms een informatiebijeenkomst waarop mensen ook hun mening konden geven; dit volstaat niet meer.
De samenleving kent nu mondige mensen, die ook veel weten –wisdom of the crowd. Ze willen betrokken worden en invloed hebben. Betrek je ze niet, sta je al 1-0 achter. Je weet immers niet of het beleid aansluit op de vraag, je hebt geen draagvlak en je mist de mensen voor kennis, ideeën en promotie.
De Omgevingswet haakt in op deze ontwikkeling door participatie verplicht te stellen en die niet pas op te starten wanneer de inkt van de plannen droog is, maar ‘aan de voorkant’.
Afdeling Communicatie Open communicatie, aan de voorkant van je beleid wordt steeds meer van belang. De communicatie heeft niet meer als doel te informeren, maar juist het betrekken van inwoners en andere belanghebbenden om je beleid beter te maken. Hun kennis, inzichten en meningen kan je gebruiken als voeding voor je beleid. Betrek collega’s van Communicatie daarom zo vroeg mogelijk erbij, juist wanneer je nog niet goed weet wat het beleid wordt. Anders ben je eigenlijk al te laat. Zij kunnen je helpen met het bepalen van de doelgroep, de boodschap, de juiste kanalen enzovoorts. Samen met jou kunnen ze een communicatiestrategie opstellen.
Wat kan je zelf doen?
Communicatie is niet meer het eigendom van een afdeling. In de Omgevingswet (maar eigenlijk op elk onderwerp) moet iedere ambtenaar communicatief denken en zich bewust zijn voor wie hij/zij werkt. Loop door de winkelstraat in een dorp of stad: dat is je doelgroep, met alle diversiteit in leeftijd, opleiding, taalvaardigheid, interesse, werkzaamheden, gezondheid, gewoonten enzovoorts. Niet zozeer de vrienden op je verjaardag, de mensen die je in jouw straat ziet of je collega’s. Het is belangrijk dat je je beleid op hen aanpast en ze gedurende het hele traject betrekt bij het vormgeven van je beleid. Voor tips over het toegankelijk maken van het beleid kan je gebruik maken van onze ‘Wapenfeiten’, te vinden op de Binnenplein-groep Direct Duidelijk. En je kan natuurlijk altijd contact zoeken met jouw communicatieadviseur.
Het bewustzijn van contact met een diverse doelgroep helpt iedere beleidsmedewerker bij het ontwikkelen van het beleid en bij het vertalen ervan: het beïnvloedt je woordkeuze, het taalniveau, de mediakanalen, verwachtingen, complexiteit van stukken die openbaar zijn, zelfs documentnamen.
Communicatie en informatie spelen in elke fase van de beleidscyclus. Hoe krijg je signalen binnen, hoe verbeter je het beleid, waar kunnen mensen informatie vinden, hoe informeer je over een project. Denk in elke fase na hoe je over het beleid kunt communiceren en inwoners en andere belanghebbenden kan betrekken.
De samenleving kent nu mondige mensen, die ook veel weten - wisdom of the crowd. Ze willen betrokken worden en invloed hebben. Betrek je ze niet, sta je al 1-0 achter.
Vraag je collega’s van communicatie om advies en lees onze Wapenfeiten eens door op Wapenfeiten: de stijl van Zuid-Holland.